Toba-meer - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Wim Wisse - WaarBenJij.nu Toba-meer - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Wim Wisse - WaarBenJij.nu

Toba-meer

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 Augustus 2009 | Nederland, Middelburg

Vandaag, 12 augustus, verlaten we het Gunning Leuserpark om naar het Tobameer te rijden en wel naar het eiland Samosir in het Tobameer. Een lange bustocht van 10 uur. Onderweg is er genoeg te zien: veel, heel veel mensen, veel verkeer, schamele huizen. Hier rondkijkend kom je weer eens tot het besef hoe goed we het in Nederland hebben. Waar maken we ons toch allemaal druk om? Ja, bijstandsmensen hebben natuurlijk ook hun financiële zorgen en ik weet ook wel dat de Nederlandse maatschappij niet te vergelijken is met die van Indonesië. Maar ik ben blij dat m'n wiegje op Poppendamme heeft gestaan en niet in een of ander schamel hutje in Indonesië, ondanks het prachtige mooie landschap.

Donderdag, 13 augustus.
Vanmorgen uitgeslapen tot 7.30 uur (net als thuis). Om 9 uur gaan we varen op het Tobameer (dat is een meer zoals je in Canada ziet, dus prachtig). We hebben ook nog een dansvoorstelling bezocht en een stoffig museum. Van beiden was ik niet echt onder de indruk. Om 16.00 uur waren we weer thuis en heb ik en nog een paar anderen in het Tobameer gezwommen. De dag is eigenlijk omgevlogen. Morgen gaan we hier weer weg. Ja en die morgen, vrijdag, 14 augustus, varen we al om 6.45 uur en vanaf 8.30 in de bus tot 18.00 uur. Toen waren we in ons doorgangshotel in Payabungan. Een lange dag dus, maar ik vind dat niet erg. Zet mij maar in een bus en ik kijk naar alles: natuur, mensen, dieren, huizen. Je hebt geen kind aan me. Onderweg hebben we nog een lokale markt aangedaan. Er is daar echt van alles te koop en alles staat dicht op elkaar gepakt en veel, veel mensen. Ze verkopen onsmakelijk uitziende hompen vlees met vliegen erop + een aangename temperatuur van 30 gr. De vissen liggen te happen naar adem en worden zo in een zak, zonder water, verkocht. Een dierenpartij zou hier veel werk hebben.
De groep is gezellig. We raken steeds meer aan elkaar gewend. Het is een kleine groep met 9 deelnemers (incl. mij).
Vanavond zijn we in becaks naar een restaurant gereden. Omdat de becak te klein is voor 2 personen ben ik achterop de brommer gekropen (Martin, net als de vorige keer en zonder helm). Wat de veiligheid betreft: gordels zitten wel in een auto, maar worden niet gebruikt. Onze huidige chauffeur rijdt overigens niet zo hard en toetert ook bijna niet. Dat is heel wat anders dan z'n Acehse collega's. Wij zijn maar weinig andere toeristen tegengekomen. Bij het Tobameer is het toerisme de laatste jaren wel met de helft afgenomen. Als je door het dorpje Tuk Tuk loopt zie je heel veel lege restaurants. Triest voor de plaatselijke bevolking en ze hebben al zo weinig. Ik heb besloten om de plaatselijke bevolking zoveel mogelijk van m'n verblijf als toerist te laten profiteren. Ik ga zelf niet meer lopen kliederen met de was, maar besteedt het lekker uit. Voor € 4,-- draag ik nu heerlijk, frisse en gestreken hemden en onderbroeken. Dat laatste zit er thuis niet in.
Het weer is de laatste dagen wat bewolkt, maar het is wel een 30 gr. We hebben ook al diverse tropische regenbuien gehad.
Het is nu 23.30 uur, ik moet naar bed. Morgen staat een wandeling om 9 uur gepland, dus moet ik -als oudste van het gezelschap- toch een beetje fit zijn.

Groeten, Wim

  • 15 Augustus 2009 - 17:26

    Sander:

    Ha die Pa,
    Mooi om te zien dat je nog steeds kan beseffen hoe goed we het hier hebben! Leuk om te zien dat je je vermaakt. En eindelijk heb je schoon ondergoed. :)
    liefs
    San, Lin en Kian

  • 15 Augustus 2009 - 17:52

    Jeroen:

    Wat leuk om alles weer te lezen. En ik vind dat ma je ondergoed ook wel eens kan strijken (liefst vlak voor het aantrekken)

    Groetjes

    Jeroen

    ps check je mail

  • 15 Augustus 2009 - 18:03

    Jitske:

    Hoi Wim,
    Je weet het weer mooi te vertellen, al je belevenissen. Ik ben blij dat je zo geniet en dat je besloten hebt de plaatselijke economie te steunen door je was uit te besteden. Of is dat hetzelfde als:kinderen de deur uit, dus wie moet de afwas doen? O, nee, niet ik: gauw een vaatwasser?:)
    Nee hoor dat is maar een grapje. geniet van die luxe (vooral de gestreken onderbroeken).
    Liefs,
    Jitske

  • 17 Augustus 2009 - 13:49

    Hoi Wim,:

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt in dat fantastische land ! Als ik je verslagen zo zit te lezen, heb ik wel in de gaten dat er nog niet zoveel veranderd is in al die jaren. Heel veel plezier nog op je verdere rondreis!!
    ..ennehh pas goed op je spulletjes als je de brutale apen op Bali tegenkomt..voordat je het weet, graaien ze je (oranje gemeente M'burg) petje van je hoofd..!!

  • 17 Augustus 2009 - 13:50

    Kees J.:

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt in dat fantastische land ! Als ik je verslagen zo zit te lezen, heb ik wel in de gaten dat er nog niet zoveel veranderd is in al die jaren. Heel veel plezier nog op je verdere rondreis!!
    ..ennehh pas goed op je spulletjes als je de brutale apen op Bali tegenkomt..voordat je het weet, graaien ze je (oranje gemeente M'burg) petje van je hoofd..!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Welkom allemaal. Op deze pagina kunnen jullie mijn reis volgen. Ik hoop dat ik genoeg mogelijkheden heb tot het plaatsen van berichten als ik in Indonesië ben. Reacties op mijn hopelijk mooie belevenissen zijn welkom. Groet Wim

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 13226

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 10 Juli 2012

vakantie 2012

27 Juli 2009 - 05 September 2009

Lekker weg

Landen bezocht: