Jakarta, Bandung en Pangandaran - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Wim Wisse - WaarBenJij.nu Jakarta, Bandung en Pangandaran - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Wim Wisse - WaarBenJij.nu

Jakarta, Bandung en Pangandaran

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 Augustus 2009 | Nederland, Middelburg

De vlucht naar Jakarta is prima verlopen. We zijn dezelfde dag nog naar de oude haven gelopen om naar de grote houten vrachtschepen te kijken. Op zich wel mooi, maar voor mij toch niet zo bijzonder. Ook ben ik met Margherita naar Kota (de oude binnenstad) geweest. Hier staan nog wat oude Nederlandse gebouwen, zoals het voormalige stadhuis, nu een museum. Ook zijn we door de Chinese wijk gelopen. Op zich was dat al heel leuk om al die bedrijvigheid te zien. Wat vooral indruk heeft gemaakt is de Chinese Boedatempel: PRACHTIG VERLICHT, VEEL GOUDKLEUREN, WIEROOK (m'n ogen gingen tranen). De tempel was in gebruik zodat je kon zien hoe mensen hun God vereren, o.a. door met bossen wierook te zwaaien, maar ook door twee helften van een steen of kei op de grond te gooien. De betekenis daarvan e.d. weet ik niet. Op zich is dat jammer, maar gewoon kijken was toch ook de moeite waard.
Na een heerlijke nachtrust zijn we in 3 taxi's naar het Merdekaplein gegaan. Met 3 anderen van de groep bezoek ik het Museum National. Hier liggen de kunstschatten van Indonesië, teveel om op te noemen. Ik vond met name de zilveren en gouden voorwerpen heel mooi, evenals chinees porselein en allerlei voorwerpen die vroeger bij allerlei ceremonies werden gebruikt. De grootste moskee van Zuidoost Azië, Mesjid Istiqlal, hebben we ook bezocht. Op zich geen mooi gebouw (uit 1978), maar wel indrukwekkend. Ook zeer indrukwekkend was de carnavalsoptocht. Dat was echt met je neus in de boter vallen. Uit alle delen van Indonesië waren ze aanwezig. Prachtig kleurrijk uitgedorst. Je blijft foto's nemen. Om 16.00 uur zijn we maar eens een pizza gaan eten + een heineken bier en heerlijke koffie. Wat nou Indonesisch eten?
Maar wat was het heet in Jakarta, wel 35 gr en stoffig. Het was zweten: hemd en overhemd drijfnat. O moeder, wat is het heet, dacht ik vaak, denkend aan een Britse commedieserie uit een lang vervlogen tijd op t.v. (voor de jongere generatie: het ging over het Britse leger in India met de bekende Britse humor). Al met al was de dag in Jakarta zeer geslaagd.

19 augustus.
Vandaag met de bus naar Bandung. In Bogor (het vroegere Buitenzorg) hebben we de botanische tuin bezocht en het paleis waar voorm. president Sukarna tot 1970 heeft gewoond. Nu is het een conferentieoord waar George Bush twee jaar geleden een nachtje heeft geslapen. Je ziet ik ben niet zomaar ergens. De rit naar Bandung was niet zo bijzonder, alleen de theetuinen op de Puncak-pas waren schitterend.
Vandaag zijn we naar Pangandaran gereden. M'n kamer in het hotel is zeer groot: 2 2-persoonsbedden. Ik kan dus nog eens van bed wisselen. Na een massage en wat lopen door dit stadje dacht ik: laat ik weer eens internetten. Dus jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte van m'n belevenissen.

Groeten en tot ziens
Wim

  • 20 Augustus 2009 - 10:35

    Tanja:

    Hoi Wim,

    leuk om te lezen. Ik ken bijna alle plekken en zie het helemaal voor me!
    Het is hier trouwens ook tropisch. Straks gaat het onweren, althans er is een weeralarm met dat bericht.

    Nog veel reisplezier.
    Groeten, Tanja

  • 20 Augustus 2009 - 11:07

    Jitske:

    He Wim,

    Je bent snel met je volgend berichtje! Leuk hoor. fijn dat je zo geniet en zoveel moois ziet. Heb je last van de hitte, of is het met een fris gestreken overhemd weer oke?
    Doei doei, Jitske

  • 20 Augustus 2009 - 14:54

    Jeroen:

    Hey Pa

    Je ziet en beleeft weer van alles :)

    Geniet er van!

  • 23 Augustus 2009 - 08:45

    Wim:

    Donderdag, 20 augustus.
    Ik doe het maar op deze manier. Ik kan niet inloggen, dus ook geen verhaal plaatsen. Dan maar in de vorm een een reactie.
    Ik ben nog vergeten te melden dat de aardbeving 6,9 op de schaal van Rigter bedroeg. Ook hebben we een prachtige treinreis gemaakt van Bundung naar Banjan. Een treinreis door het mooie Javaanse platteland (veel rijstvelden en mensen met strooien hoeden op daarin aan het werk). We kregen ook eten in de trein. Bij het verlaten van de trein moest je even een sprongetje maken van een halve meter. Niet echt geschikt voor mensen met een functiebeperking.

    Vrijdag, 21 augustus.
    Vandaag een ritje met de becjaks gemaakt en allerlei thuisfabriekjes bezocht (bijv. waar ze palmolie maken). Ook hebben we een kampong bezocht: mooie huizen en de paden allemaal netjes aangeveegd. Het valt me op dat het op Java minder armoedig is als op Sumatra. De wegen zijn hier ook beter. Maar ook hier moeten de mensen in mijn Westerse open toch wel hard ploeteren, zeker in de rijstvelden. Dat neemt niet weg dat je ze ook overal en nergens ziet liggen slapen. Lekker relaxt.
    S'middags ben ik met vier anderen door de Green Canyon gevaren en daarin ook gezwommen. Prachtige rotsen met watervalletjes. Vanavond gaan we barbekeutelen op het prachtige strand van Pangandaran. Ik heb een paar mooie foto's gemaakt van de zonsondergang, net zo mooi als de Zeeuwse luchten. Daar had ik dus niet zover voor hoeven te reizen.

    Groet Wim

  • 23 Augustus 2009 - 09:00

    Wim :

    Ja, ik ben nog niet klaar, maar voor de zekerheid maar verzonden.

    In het hotel in Pangandaran zijn wij de enige toeristen (10 dus).De terugloop van het toerisme wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de bomaanslagen (Bali en recent Jakarta), de kredietcrisis (hoe staat het daar nu mee?; ik heb al 4 weken geen enkel nieuws gevolgd en ik vind het prima)en de opkomst van andere toerristische landen als Vietnam (Tanja, zou je je toch nog niet bedenken?)
    Hoe langer ik in Indonesië blijf hoe meer ik blijkbaar op een Indonesiër ga lijken. Deze week hebben twee verschillende mensen mij gevraagd of ik Indische (voor)ouders heb. Ze vinden mij er Indonesisch uitzien zeggen ze en ik ben nog niet eens bruin). Ik vind het wel wel leuk om dat te horen. Ook dochter Esther is al eens voor Spaanse en Turkse schone aangezien.(voor dat laatste heeft Jeroen overigens wel een verklaring). Wie weet welke voorouders we hebben?

    Ik stop ermee.De spatiebalk blijft steedshangenwaardoorallewoorden aanelkaarstaan,zoals jeziet. Dezeverbeteriknietmeer.

    Groeten en iedereen het allerbeste toegewenst.
    Wim

  • 24 Augustus 2009 - 01:36

    Eddy:

    Ik heb je verhalen gelezen,je hebt het wel naar je zin.Hoe bevalt het reizen met Djoser? Voor ons zit het er bijna op nog 2dagen.Het weer is hier niet zo best veel regen.Veel plezier de komende 2weken.

    Groet Eddy,Dian,Mijo,Marjan en Bambang.

  • 24 Augustus 2009 - 07:48

    Tanja:

    Hoi Wim,

    ik ga me niet bedenken hoor! Sterker nog: ik heb geboekt. Ik heb Cambodja er ook nog aan geplakt. En ik ga alleen!

    Ga je Bromo nog beklimmen?

    Groeten, Tanja

  • 24 Augustus 2009 - 09:18

    Tom:

    Hoi Wim,
    Nou dacht ik dat je een beetje op een missie ging daar in Indonesie maar je bent gewoon toerist. Treinreisje, barbeque's, Heinekenbiertje aan het strand... En ik las ergens zelfs nog iets over een massage. Van zo'n Thais meisje?
    Maar alle gekheid op een stokje, ik lees jouw belevenissen met plezier en het gaat een mooi fotoalbum worden denk ik. De groeten van dit saaie kantoor. Iedereen druppelt weer binnen van vakantie en ook hier wordt het vandaag weer tropisch.

  • 28 Augustus 2009 - 05:51

    Wim Wisse:

    Tanja,
    Het zit er er dus niet in dat ik met je mee mag naar Vietnam en Cambodja?

    Overigens heb ik van vermoeidheid eigenlijk nog weinig last. Ik ga niet zo laat naar bed, meestal slaap ik goed en toch wel 6 of 7 uur en verder doe ik niks. Alles wordt voor me gedaan. Jeroen ik verwacht thuis veel van je.
    Groet, Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Welkom allemaal. Op deze pagina kunnen jullie mijn reis volgen. Ik hoop dat ik genoeg mogelijkheden heb tot het plaatsen van berichten als ik in Indonesië ben. Reacties op mijn hopelijk mooie belevenissen zijn welkom. Groet Wim

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 13236

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 10 Juli 2012

vakantie 2012

27 Juli 2009 - 05 September 2009

Lekker weg

Landen bezocht: